سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موزیک مگ

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ، کم خونی فقر آهن شایع ترین واحد بیمارشناسی است - حدود 3 میلیارد نفر از مردم از این بیماری رنج می برند ، دو برابر بیشتر از زنان. این مشخصه عدم تعادل بین واردات و از بین رفتن آهن است. شروع بیماری معمولاً oligosymptomatic است و بیماران تظاهرات بالینی را به دلایل پیراپزشکی نسبت می دهند. سندرم کم خونی معمولاً در آزمایشات تصادفی برای یک مشکل دیگر بهداشتی یا از نظر پیشگیری ثبت می شود.

شایعترین علل کمبود آهن را می توان به 4 گروه اصلی تقسیم کرد:

1. از بین رفتن آهن / به دلیل از دست دادن خون /
2. جذب ناکافی آهن از دستگاه گوارش
3. دریافت ناکافی آهن از غذا
4. افزایش نیاز آهن
5. دلایل دیگر.

دلایل از دست دادن خون عبارتند از:

خونریزی همراه با تروما یا جراحی.
از دست دادن خون مربوط به بیماری (زخم معده ، زخم اثنی عشر ، بواسیر)
خونریزی قاعدگی
دلایل جذب ناکافی آهن عبارتند از:


 
ورم معده آتروفیک
عفونت هلیکوباکتر پیلوری
عدم تحمل گلوتن و لاکتوز.
دلایل عدم مصرف کافی آهن:

گیاهخواری ، گیاهخواری
سایر رژیم های غذایی نامتعادل
شرایط اقتصادی-اجتماعی بد.
افزایش نیاز به:

بارداری و شیردهی
نوزادان نارس
نوجوانان
سایر دلایل کمبود آهن:

همولیز داخل عروقی با از دست دادن آهن از طریق دستگاه ادراری
همولیز همراه با کاشت دریچه های قلب مصنوعی.
علائم کمبود آهن چیست؟

علائم این بیماری متنوع است: ضعف ، سرگیجه ، تحمل ضعیف در برابر ورزش یا کار بدنی ، سردرد ، تپش قلب ، درد زبان ، خشکی دهان ، آتروفی پاپیلای زبان ، سفیدی چشم مایل به آبی ، تپش قلب ، تنگی نفس ، ضعف عضلانی ، ریزش مو ، کم پشت شدن مو ، گرسنگی برای برخی از غذاها به ویژه سرشار از پروتئین ، کم آبی پوست ، فشار خون پایین. مبتلایان به کمبود آهن بیشتر از میزان بالای استرس ، بی خوابی ، خستگی مداوم شکایت دارند. بنابراین ، این شرایط اغلب با خستگی بهاره اشتباه گرفته می شوند.

گروه های در معرض کمبود آهن کدامند؟

1. گیاهخواران و گیاهخواران.

آنها به طور کامل یا جزئی مصرف محصولات حیوانی را از فهرست خود حذف می کنند ، که این امر آنها را در وهله اول در گروه های خطر قرار می دهد. اگرچه آنها vit می گیرند. در ، آنها اغلب مستعد ابتلا به کم خونی هستند. از آنجا که بدن به طور عمده آهن را از گوشت دریافت می کند ، توصیه می شود مواد جایگزین مناسبی پیدا کنید.

2. زنان باردار و مادران شیرده.

یکی از اولین مکمل هایی که برای خانم های باردار تجویز می شود آهن است. در طی نه ماه بدن مادر باید به خوبی از این ماده معدنی مهم تأمین شود.

3. افراد فعال ورزش.

بار کلی و فعال بدن منجر به فرسودگی آن می شود. بدون هموگلوبین ، جریان خون در عضلات وجود ندارد. بنابراین ، مصرف آهن برای افرادی که به طور فعال درگیر ورزش هستند بسیار مهم است.

4. زنان با قاعدگی شدید .

این خانم ها باید با پزشک خود مشورت کنند زیرا در معرض خطر کمبود آهن هستند. آزمایش های هورمونی نیز ممکن است لازم باشد.

5. نوزادان و کودکان خردسال.

کمبود آهن در کودکان خردسال می تواند منجر به تاخیر در رشد آنها و همچنین رشد کلی قلب و سیستم عصبی شود. کودک را در صورتی که همیشه سرد است ، انرژی لازم برای بازی را ندارد یا نمی تواند تعیین کند چه می خورد را مشاهده کنید.

آهن چگونه در بدن بدست می آید؟

بیشتر با یک رژیم غذایی مناسب. غذا آسان ترین راه برای تأمین آهن از دست رفته بدن است. در صورت داشتن علائم کمبود آهن ، غذاهایی که می توان آنها را در فهرست خود قرار دهید: گوشت قرمز ، غذاهای دریایی ، سبزیجات برگ سبز ، به ویژه اسفناج ، لوبیا ، نخود فرنگی ، میوه های خشک.

کمبود آهن یک تشخیص آسان برای آزمایشگاه است. این معمولاً پس از تجزیه و تحلیل شاخص ها قرار می گیرد: PKK - شمارش کامل خون ؛ مورفولوژی گلبول قرمز؛ آهن سرم؛ ????. برای شفاف سازی دقیق تر ، متخصصان خون معمولاً تجویز می کنند: سطح B12 سطح اسید فولیک ؛ سطح ویتامین D